Technisch reglement YCF Pitbike Cup (Open) 2022 Versie 1.1
1.1. Alleen SM motoren met max 195cc (Alleen standaard geleverde fabriek blokjes) met liggende cilinders zijn toegestaan.
1.2. Elk voertuig moet zijn uitgerust het originele oliecarter. Alle voertuigen moeten een geschikte opvangbak hebben waar de totaal hoeveelheid vloeistof van carter en carburateur in op kan vangen.
1.3. Het voertuig moet een duidelijk zichtbare rode kill-schakelaar of trek koord hebben.
1.4. U mag geen motortypen technieken onderdelen door elkaar gebruiken.
1.5. Stuur uit 1 deel, geen clipon
1.6. Olie vulplug aflaat bout en oliefilter ( mits los op blok zit ) moeten worden gezekerd zijn doormiddel van Borgdraad
1.7. Minimale leeftijd 12 jaar mits anders is besproken
1.8. Milieumat verplicht.
Verder geldt het algemeen technisch reglement
2.1. Chassis, voorvork, achtervork, kuipsteunen, stuur en voetsteunen zijn vrij.
2.2. Voetsteunen moeten opklapbaar zijn.
2.3. Voor- en achter as, stuureinden en voetsteunen moeten voorzien zijn van valdoppen.
2.4. Stuur moet voorzien zijn van handkappen en stuurrol of -kussen.
2.5. Kettingbescherming is verplicht achter de voetsteunen en onder de achtervork voor het tandwiel.
3.1. Voorvering (vorken) vrij.
3.2. Achtershock vrij.
4.1. maximaal 12 inch velgen.
4.2. In het geval van regen mag men kiezen voor regenbanden.
4.3. Bandenwarmers zijn toegestaan.
5.1. Brandstoftank en het brandstofsysteem zijn standaard.
5.2. Toevoeging van brandstoffilter wordt toegestaan.
6.1. Maximaal 28 mm doorlaat.
6.2. Luchtfilter mag uitsluitend bestaan uit sponsachtig materiaal en is zelfdovend.
6.3. Airbox is toegestaan.
6.4. Power-jet is niet toegestaan.
7.1. Uitlaat met een doorlopende buitendiameter van maximaal 32 mm (YCF Factory-systeem bij uitzondering toegestaan). Het gebruik van hitte-beschermende tape is toegestaan
7.1. Motorblokken dienen 100% standaard te zijn, koppeling en koppelingsplaten moet origineel blijven.
7.2. Het is niet toegestaan een slipper-clutch te monteren.
7.3. Cilinder, Cilinderkop, zuiger, drijfstang, distributie, Nokkenas, krukas.
7.4. Elke vorm van bewerking (polijsten inbegrepen) en (oppervlakkige behandeling inbegrepen) is verboden.
7.5. Motorcarter en de motorcartercovers moeten origineel blijven. Elke vorm van bewerking (polijsten inbegrepen) en (oppervlakkige behandeling inbegrepen) is verboden. Het is toegestaan openingen aan te brengen aan het vliegwieldeksel om de interne koeling van de ontsteking te bevorderen.
8.1. Het is niet toegestaan een slipper-clutch te monteren.
8.2. Elke vorm van bewerking (polijsten inbegrepen) en (oppervlakkige behandeling inbegrepen) is verboden. De slag en boring moeten hetzelfde zijn als de standaardmotor De cilinderkop mag in geen geval worden gewijzigd. Het is alleen toegestaan om de kleppen in te slijpen en de klepspeling af te stellen
9.1. Motorcarter moeten originelen blijven. Elke vorm van bewerking (polijsten inbegrepen) en (oppervlakkige behandeling inbegrepen) is verboden. Het is toegestaan openingen aan te brengen aan het vliegwieldeksel om de interne koeling van de ontsteking te bevorderen.
9.2. De olieaftap- en olievulschroef moeten met een draad worden geborgd.
Het gebruik van een oliekoeler is toegestaan.
10.1. Ontsteking met een minimaal rotorgewicht van 530 gram kan vrij worden gekozen.
Geen vrij-programmeerbare CDI, geen quick-shifters toegestaan.
De bougie en ontstekingskabel zijn vrij.
11.1. Achter- en voortandwiel is vrij.
12. Koel en Smeersysteem
12.1. Toegestaan is montage van een oliekoeler.
13. Elektrische instalatie
13.1. Zowel de bedrading als de elektrische installatie dient origineel te blijven.
13.2. Toegestaan is montage van een van een valtrektouw.
13.3. Toegestaan is laptimer of data-logging.
14. Remmen
14.1. 2 onafhankelijke werkende remmen 1 schijf in het voorwiel met maximale diameter van 240MM
15. Rijnummers
15.1. Rijnummer aan de voorzijde linker en rechter zijkant die daarvoor bestemd zijn.
15.2. Uitvoering: kleurstelling van nummerplaat is zwart en cijfers zijn wit. Alleen rechte cijfers.
16. Borging
Het is verplicht, uit voorzorg en vanuit veiligheidsoverwegingen, een aantal
dingen te borgen waaronder:
• de voorremklauw.
• oliekoeler.
• olie-aftap.
• olie inlaat plug.
17. Elektrische Instalatie
17.1. Aan het einde van de officiële tests en races kan het zijn dat enkele of alle coureurs zich moeten melden in “Park Fermé”.
17.2. Technische verificaties en controles worden uitgevoerd door de technische commissie
17.3. Tijdens de technische controle dienen de onderdelen te worden gedemonteerd door de coureur en/of de monteur. Er mogen maximaal 2 personen (coureur inbegrepen) aanwezig zijn bij de technische controle.